Wednesday, September 1, 2010

aku ungar anak perantau

dari sudut ini aku melihat
05/05/2008...tarikh keramat....
hari pertama aku meninggalkan kampung tercinta
hari pertama aku meninggalkan cyntaa
hari pertama aku tingalkan keluarga
dan hari pertama juga aku bergelar anak perantau

Surat tawaran bekerja ku baca berulang kali..
'anda diminta untuk melaporkan diri di Johor Bahru'
shitttt!!kata-kata yg pertama keluar dari mulut ku,,,
kenapa di johor,,,arghh,,,malas laa mo pigi,,,
persetann laa dgn tu tawaran,,,
ingat sabah xda peluang pekerjaan meh!!
kata ku memujuk diri,,,
namun,melihat wajah ibu yang penuh keceriaan
tidak sampai rasanya hati,,
ku batalkan juga hasrat  'merejectedkan' tawaran

bermacam macam hal yang bermain di kepala
mampukah aku menempuh hidup di negeri orang,,,
kalau sakit??siapa yg jaga?
bagaimana kalau ada masalah di kampung nanti,,
dapatkah  pulang? Sabah..,Johor,,  laut china selatan yg memisahkan,, 
terlalu banyak persoalan timbul ketika itu..

 Hujan lebat di airport KKIA(terminal 2),,seakan-akan 
menagisi pemergianku,,.terjiwang sejenak,,
melihat lambaian ibu n family
air mata jernihku yg berharga,,hampir jatuh berderai,,tapi ku tahan,,
sebak rasa di hati,berat untuk meninggalkan...
terfikir juga...adakah lambaian tersebut  untuk yg terakhir kalinya??
arghhhh shettt,,,,im leaving on a jet plane,,,
dunno when i'll be back again,,,
owh babe,,i hate to go,,,,,,ku bernanyi,,

sesampainya ku di airport Senai Johor
suasana baru,,masyrakat baru,bahasa baru,,
ku memotivasi diri,,,meng'upgrade smngat diri
dengan lagak perwira ku melangkah,,                                                                                                                   
berbekalkan bahasa baku(sabah bah) yang ada pada diri
dengan satu tekad,,,,satu impian,,,satu murut..
satu kenangan..satu malaysia,,,satu jiwa,,,satu harapan..
satu story,,,,bermulaaa laa story tentang aku,,,,
story aku....ungar anak perantau,~to be continue~

permulaan yang pasti,,hidup di perantauan,,kunun!




























1 comments:

@kamato said...

originality!

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails